Ahad, 26 Mei 2024

SEJAUH MANAKAH ASLINYA KAAMATAN SABAH?

Oleh. Koijul Hairol

Borneo. Tadau Kaamatan sejauh manakah keaslian sambutan nya mengikut etnik asli orang Sabah dizaman 2024 masa kini.

Antaranya Sambutan Ratu Humidon atau Ratu Cantik, penyediaan semua makanan tradisi 

keasliannya mewakili kepelbagaian etnik dalam negeri Sabah.

Selain dari itu kemampuan warga asli Sabah menyediakan pelb-

agai jenis makanan asli Sabahan serta pakaian tradisi etnik orang asal bukan lah muda akui penduduk yang ditemui. 

Makanan tradisi or-
ang asal Sabah juga mungkin muda mudi banyak sudah yang gagal mewarisinya akibat dari  kurang pembelajaran mengenali resepi dikalangan wargatua dahulu. 

Sehingga berita ini ditulis, ada muda mudi mengakui tidak mampu membeli satu set pakaian tradisional  suku kaum etnik mereka yang terlalu mahal, tidak hairan lah suatu masa nanti  keaslian makanan dan pakaian etnik orang asal negeri Sabah hanya boleh diwarisi oleh orang orang kaya sahaja ujar mereka.

Bagi warga orang asal Sabah yang sudah memeluk agama Islam,  hanya perlu menukar menu makanan yang halal sahaja sepanjang perayaan  Kaamatan, manakala wanita Islam hanya mengenakan pakaiaian tradisi yang tepat menutupi semua jenis  aurat termaktub  dalam  ajaran Islam tanpa sebarang keraguan.

Hanya sebilangan sambutan Pesta Menuai luar bandar sahaja tepat  mampu menyediakan makanan tradisi orang asal negeri ini, namun  konteks pemakaian umat Islam etnik orang asal Sabahan sudah  merubah pakaian dengan corak menutup aurat sejajar syariat agama Islam.







Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan