Sabtu, 18 Mei 2024

GUNA PERATURAN SENDIRI AKIBAT TAMAK

Oleh. Williem Anak Lagau

Sabah. Disebabkan tamak dan penting diri sendiri pemandu bus mini sanggup berbaris dibus stop sepanjang jalan raya tanpa berfikir kepentingan orang ramai.

Ada juga pemandu Bus Mini tidak menghiraukan Lampu Isyarat demi menguasai Bus Stop walaupun tidak ada penumpang duduk di Bus Stop berkenaan. 

Pendedahan bekas bekas Tentera Malaysia Sabah yang keciwa terhadap pemandu bus mini dipercayai menyewa bus mini sahaja dari orang lain sehingga tidak tahu perundangan pengangkutan awam.

Menurut mereka, sebilangan pemandu bus mini yang hanya menyewa Bus Mini mereka majoriti sekadar memakai Selipar dalam membawa Bus Mini milik orang lain. 

Anehnya ramai penumpang dikalangan pekerja asing juga tidak tahu perundangan pengangkutan awam dengan menyokong sahaja perilaku pemandu Bus Mini tidak tahu undang undang pengangkutan awam Sabah.

Hanya orang Asal Sabah sahaja yang tahu segala undang undang pengangkutan awam Bus Mini bagi setiap Bus Stop sepanjang jalan raya negeri berkenaan.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan