Sabtu, 11 Mei 2024

NEGARA MEMBANGUN WASPADA

Oleh. Helary Sukiono

Mynmar. Kemelut peperangan 
sempadan negara 
Myanmar yang tidak 
henti henti berperang dengan kumpulan pemisah yang bertapak sekitar persempadanan negara negara terlibat. 
Berdasarkan kepada trend kumpulan pemisah ini mereka adalah mengaku badan NGO namun memiliki kelengakapan persenjataan canggih dengan rangkaian hubungan pemisah luar negara.
Bagi negara negara membangun perlu berhati hati dengan mana mana kumpulan pemisah yang sering  menggunakan jenama badan NGO sedangkan perjuangan mereka mirip kepada pemberontakan. 
Semua negara negara membangun harus bekerjasama dengan setiap bekas bekas Tentera bagi mengekang kumpulan pemisah dan pemberontak sempadan sukar dikesan masa kumpulan mereka kecil.
Sebaliknya jika kurang pemantauan dari peringkat awal apa tak lagi hubungan keatas bekas bekas Tentera tidak diperkasakan pasti memberi kesan tidak baik pada negara negara membangun dalam aspek keselamatan jangka panjang.
Tidak hairanlah Tentera Mynmar yang bertempur dengan pemisah dilaporkan banyak yang tertewas dan ditangkap oleh kumpulan pemisah disamping ramai yang melarikan diri dinegara ketiga.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan