Selasa, 21 Mei 2024

BENARKAH WARGA PANTAI BARAT TAK TAHU PILIH BUS?

 Oleh. Koijul Hairol 

Kota Kinabalu. Aktivis masyarakat Borneo mempersoalkan kemampuan minda sebilangan penduduk Pantai Barat masih tidak tahu Bus Pengangkutan seluruh daerah Kota Kinabalu.

Pemandu Bus Mini sampai berteriak , " Menggatal, Inanam, Kota Kinabalu, Putatan, Bukit Padang dan Penampang serta Indah Permai" umpama langsung penumpang 

di Bus Stop sepanjang jalan raya tidak mengerti membaca tulisan didinding  Bus Mini berkenaan.

Selain dari itu ada juga pemandu Bus Mini marah orang di Bus Stop jika menaiki Bus Mini keluarga mereka sendiri, perbuatan pemandu bus mini seumpama dilaporkan bukan budaya orang asli Sabahan sejak dahulu kala lagi.

Orang asli Sabahan perlu mempertahankan hak mereka memilih pengangkutan awam yang berdisiplin serta berhemah tinggi demi keselesaan dan keselamatan mereka, golongan pemandu bus pengangkutan awam yang tidak menghormati penumpang wajar diketepikan apa tak lagi menjadikan penumpang pindah berulang jika penumpang seorang dua.

Orang asli Sabah juga mendedahkan ada pemandu bus mini yang tidak memiliki sebarang dokumen membawa Bus Mini namun dibayar upah oleh pemilik Bus Mini berkenaan demi mengaut keuntungan penuh dengan senang ujar mereka.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan