Isnin, 23 Oktober 2023

RAMAI TERPEDAYA PELANCONG MINTA KOS RAWATAN 

Oleh. Williem Anak Lagau 

Sabah. Setiap hari ramai penduduk Sabah menghulur wang ringgit terhadap pelancong asing yang berjalan memohon derma sumbangan  untuk kos rawatan penyakit mereka hidapi sumber maklumat para peniaga tempatan. 

Sebaliknya para peminta sedekah ini dilaporkan 

segak dan sihat tanpa sebarang penyakit melainkan sekadar langkah mereka mencari duit senang  sepanjang bercuti di Sabah jelas orang Sabah yang ditemui.

Pelancong meminta sedekah ini juga bukan sahaja golongan lelaki malah melibatkan kaum wanita yang langsung tidak bercakap Melayu mahupun Inggeris jelas penduduk Sabah yang ditemui. 

Anehnya peminta sedekah ini bagaikan bebas bergerak setiap kali memasuki negeri Sabah tanpa tindakan pihak berkuasa kerajaan Sabah,  golongan terlibat juga pandai berlagak seperti orang sakit membuatkan ramai orang menghulur wang ringgit keatas kumpulan berkenaan. 

Sehubungan dengan pendedahan ini,  semua pihak berkuasa tempatan wajar turun padang bagi menghentikan perbuatan mereka seperti operasi berterusan sepanjang masa bagi memberkas para peminta sedekah orang asing tanpa membiarkan mereka mengaut untung di Sabah.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan