Ahad, 22 Oktober 2023

Berita Ringkas 

AWAS NIKAH SIRI MASUK MALAYSIA ?

Oleh. Helary Sukiono/Basron kirwan

Jakarta. Amalan golongan pembawa Nikah Siri tidak mengejutkan warga Jakarta memandangkan ianya dibawa oleh pengamal ajaran diluar konteks agama Islam Sunnah Waljamaah membuat golongan pasangan kekasih baru memburu mereka.

Amalan tersebut juga tidak ganjil dibeberapa kawasan seluruh Indonesia walaupun tidak boleh didaftarkan puhak pemerintah namun kini ianya sangat menggerunkan negara Malaysia apabila ada perlakuan disebut warga yang kerja di Malaysia. 

Nikah Siri banyak berlaku dikalangan wanita yang lari dari suami pertama mereka dan mendapat lelaki yang mereka sendiri cari tanpa perlu pelbagai surat pengesahan,  golongan terlibat yang buntu menggunakan langkah senang dengan mencari orang yang mengendalikan Nikah Siri bagi menguruskan hubungan mereka.

Kes seumpama boleh ditangani jika semua warga berkerjasama bagi  menghalang serta membuat aduan kepada pihak berkuasa tempatan sebarang mencurigakan, namun jika warga sekeliling sekadar diam membisu terhadap kes kes mencurigakan maka kes Nikah Siri tidak boleh dibendung walau jangkamasa panjang. 

LANGIT MERAH MENAKUTKAN

Oleh. Huzera Ben  

London.  Pelbagai pandangan masyarakat tempatan berikutan melihat LANGIT MERAH dikawasan perkampungan mereka baru baru ini namun warga yang melihat BERSIMPANG SIUR PEMIKIRAN MEREKA, namun bagi pihak berkuasa mengumumkan ianya berlaku akibat pantulan cahaya banyak dari arah perkebunan moden dikawasan berhampiran perkampungan.

Sebaliknya ada juga orang kampung mendakwa segala kejadian adalah kekuasaan dari Tuhan maha berkuasa sebagai peringatan seluruh warga yang hidup dibumi ini, apapun langkah merubah langit tidak akan berhasil selagi belum mendapat ketentuan dari Tuhan maha kuasa apa tak lagi insan yang kurang pergaulan warga sekeliling. 

Sama sama kita menjaga keharmonian disamping memerlukan permaufakatan dan perkongsian kemahiran hidup agar tidak dibelenggu dengan kepayahan menempuh keganjilan dimuka bumi ini setiap masa.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang










 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan