Sabtu, 28 Oktober 2023

Berita Ringkas 

BERADAB DAN BERSOPAN SESAMA MANUSIA

Oleh. Jusupi Anak Kurdi 

Sabah.  Semua lapisan warga perlu mengamalkan peradaban dan saling menghormati diantara satu sama lain, perilaku sombong dan angkuh meninggi diri wajar diketepikan walau dengan siapa juga kita mendepani setiap hari khususnya dikhalayak ramai. 

Ramai golongan dinegeri ini sangat sombong dan hampir melanggar orang yang duduk beristirehat ditempat awam tanpa bersopan santun, ini jelas golongan terlibat hanya pentingkan diri sendiri tanpa menghormati warga sekeliling apa tak lagi orang luar datang kenegeri ini bersendirian.

Pelawat Sabah yang bersendirian tanpa rombongan perlu berhati hati dengan pelbagai perjalanan memandangkan tidak semua warga tempatan bersopan seperti yang digambarkan, ada dikalangan individu dinegeri ini lebih duduk mesra dengan orang asing jiran terdekat namun kurang mesra dengan rakan senegara di Semananjung Malaysia.

Kes seumpama perlu diketepikan golongan warga Sabah yang kurang mesra sebilangan warga Malaysia yang bertandang kenegeri ini demi kemakmuran negara Malaysia berkekalan.


 ISU PAHA KATAK DIJUAL 

Oleh. Basron Kirwan 

Kemeluat penjualan paha KATAK yang dijual mirip daging ayam berdekatan dengan Ikan Laut sekitar pasar Ikan boleh dibincang bersama untuk diasingkan atau ditulis NOTIS PAHA KATAK bagi pemakluman orang ramai.

Notis penting bagi memaklumkan JUALAN PAHA KATAK perlu diletak  supaya golongan yang tidak mahu daging tersebut tidak tersilap membelinya, malah tidak semua orang Malaysia suka melihat daging seumpama yang perlu dijaga hati apa tak lagi dijual sekitar pasar terbuka jelas orang ramai.

Hanya kita semua yang perlu menjaga perasaan orang lain dalam melawat permis perniagaan kita jika ada sesuatu perniagaan yang mengelirukan atau tidak disenangi orang lain.










Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan