Sabtu, 14 Oktober 2023

MENGAPA RAMAI MENJDI MANGSA? 

Oleh. Basron Kirwan

Myanmar. Warga Malaysia perlu membuka minda dengan tidak menjadi mangsa sindeket penipuan kerja dekat sini dengan merujuk fakta penyiaran yang diluluskan oleh pemimpin ketua ketua negara setiap tahun.

Banyak saluran akbar penyiaran berlesen disediakan disetiap negara oleh pemerintah demi mengelak warga terjebak dengan agent agent tidak bertanggongjawab,  golongan terlibat hanya mahu mengaut keuntungan tanpa menghiraukan semua tenaga pekerja yang diambil pada setiap negara negara terlibat sepanjang masa.

Anehnya lebih ramai warga diseluruh Asia lebih yakin melayari laman sesawang persendirian yang menawarkan gaji bekerja diluar negara dengan gaji lebih tinggi, malah golongan mangsa ini tidak pernah membaca akbar penyiaran bercetak serta eletronik disetiap negara yang mereka duduki sehingga lah diselamatkan pihak berkuasa negara baharu bersemuka media berlesen.

Tangisan mereka sudah tidak lagi berguna  selepas menjadi mangsa dera malah hanya rintihan kesedihan diungkapkan golongan keluarga bagi keluarga yang dibunuh oleh agent tidak berperikemanusiaan tanpa dapat melihat mereka yang dibunuh.

Untuk rekod Kru Media Terkini luar negara sentiasa memantau perbuatan agent yang menjual tenaga pekerja sehingga 6 kali bertukar tangan dilokasi lokasi berbeza mengikut negara yang dimasuki, namun ianya sukar sudah mencari jalan keluar akibat dikawal ketat oleh agent pengawal mereka yang bersifat ganas serta memiliki rangkaian besar dibeberapa negara luar untuk transit pemindahan.

Sehubungan dengan pendedahan ini, warga Asia perlu merujuk Media Berlesen dinegara negara yang ditujui mencari kerja atau melalui pesuruhjaya tinggi serta kedutaan negara masing masing agar tidak terjebak agent agent durjana.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media TerkinivHarian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan