Sabtu, 15 April 2023

SIAPAKAH MELANTIK MEREKA WARIS SULTAN? 

Oleh. Helary Sukiono

Nusantara. Keberanian pemerintah Malaysia menolak dakwaan pewaris kesultanan Sulu satu langkah bijak dan berani dimata dunia masa kini, ini penting berikutan timbul persoalan siapakah mengesahkanperlantikan mereka sebagai pewaris kesultanan Sulu berikutan negara mereka sendiri tidak mengeluarkan surat rasmi seumpama.

Malah anggapan pihak berkuasa negara dalam Nusantara dengan kumpulan terlibat tergolong pengganas juga menimbulkan ketakutan rakyat didalam  Asian berikutan tidak mengenali keturunan warisan generasi anak cucu mereka yang mungkin memasuki negara negara Asian mencari pekerjaan. 

Amat terkesan dengan kumpulan pengganas di negara jiran adalah kepulauan Borneo yang sangat hampir dengan negara mereka menurut maklumat para warga Borneo, Sabah memilih mencapai kemerdekaan bersama sekutu Malaysia pada 1963 namun masih dikejar tuntutan bayaran yang menggelar diri mereka pewaris Sultan entah dari mana pemashoran nya soal penduduk Borneo. 

Langkah memperkasa kawalan keselamatan diseluruh Borneo perlu dipertingkatkan disegenap pelusuk sempadan agar tidak ada kumpulan PENGGANAS menyusup masuk mengganggu ketenteraman warga setempat, seluruh rakyat Borneo juga harus mempelajari mengenali golongan yang cuba mengganggu ketenteraman dan keselamatan bumi Borneo dengan pelbagai cara selepas tragedi TONDUOH berlaku.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini  Harian Kuala Lumpur. Pengarang 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan