Selasa, 25 April 2023

RESEPI SIHAT 2023 

Oleh. Gason Dumiri

Dua situasi berbeza antara orang kota dengan warga desa yang mungkin terlalu sukar untuk dilupakan setiap individu walau dalam apa situasi sekalipun.

Seperti tahun tahun yang dilaporkan berlalu namun sejarah terpahat apabila warga dewasa meninggalkan rumusan pemakanan yang terpelihara demi generasi 

muda mudi mereka masa akan datang. 

Sebagai contoh sayor DUKAROK DARI ANAK ANAK SUNGAI, BERSERTA IKAN KECIL, SIPUT KECIL, UDANG KECIL semuanya diperolehi dari anak anak sungai kecil yang bersih di kawasan luar bandar yang cukup penjagaan warga kampung penduduk asli Sabah. 

Selain dari itu langkah pemasakan juga memerlukan cara cara yang

bersih dari ramuan yang tidak sihat agar tidak memudaratkan kesihatan generasi keluarga orang asli Sabah dalam jangkamasa panjang ungkap warga yang ditemui. 

Bayangkan lah jika ramuan yang dipaparkan ini terus diamalkan silih berganti generasi muda mudi orang asli Sabah terutama pencarian segala ramuan yang dipaparkan  menerusi kebersihan anak sungai terpilih lapor penduduk kampung luar bandar. 


 Antara yang menarik dalam pemakanan utama ialah SIPUT KECIL CAMPUR DUKAROK DAN ANAK ANAK IKAN KECIL DIMASAK TUMIS TANPA CAMPURAN SELAIN DARI GARAM pasti menantikan kesihatan lebih baik didalam meniti kehidupan jangkamasa panjang jika diamalkan berkala tanpa merasa bosan.

Mungkin kah lebih ramai penduduk asli Sabah memiliki simpanan pemakanan bersih dan boleh dikongsi bersama sebagai amalan orang sihat jangka panjang boleh dihantarkan kepada talian 01138554026 atau 0194827829 masa pejabat sahaja 






Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuals Lumpur. Pengarang 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan