Selasa, 4 April 2023

PELIHARA PERADABAN DIKHALAYAK RAMAI 

Oleh. Koijul Hairol

Masyarakat nusantara perlu memelihara peradaban diri tanpa mengira jantina jika mereka mahu dikenali warga beradat serta budaya terpuji dan warga bermaruah.

Sikap keangkuhan serta kesombongan sehingga berlagak tidak mengenali akibat rasa dengki dengan kejayaan orang yang berusaha bersungguh hanya memakan diri sendiri golongan terlibat, malah ada juga yang membawa diri kedengkian mereka dengan orang yang akrab dimasa lalu terus tertekan diri sendiri akibat kemaluan dari kejauhan tanpa tampilkan diri memohon msaf.

Antara sejarah yang berlaku sebagai generasi nusantara akibat irihati dengki dan rasa kurang senang dengan kejayaan bersungguh orang yang dikenali namun langsung tidak boleh teeima kenyataan, dalam konteks seumpama golongan yang hasad dengki sewajar bertaubat disamping mengakui kelemahan diri dengan membuang hasad dengki demi menuntut kemaafaan perilaku  lepas mereka masa lalu.

Sehingga hari ini kian ramai generasi lelaki amnya wanita memperbetulkan akidah diri dengan menerima kebolehan orang lain berbanding kelemahan diri sendiri tanpa berasa segan mendepani orang telah berjaya  hasil usaha mereka. 









Nota. Dilarang  membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan