Sabtu, 15 April 2023

BERITA RINGKAS 

PENIAGA ASING DILAPOR SENANG 

Ramai irang asing dalam Sabah menjalankan perniagaan peminjamkan wang pada yang memerlukan, selain dari itu ada juga melakukan perniagaan beli dan jual pada yang menempah dengan bayaran ansuran. 

Semua urusniaga mereka dilaporkan oleh orang Sabah dengan kadar bayaran ansuran mingguan atau bulanan mengikut tempahan dikalangan warga tempatan membuatkan orang asing lebih ramai dalam negeri Sabah. 

Sebilangan penduduk Sabah melaporkan golongan bersekongkol orang asing berniaga ini bercakap membidas pendatang asing yang datang ke Sabah, namun apabila orang asing membantu mereka membeli TV, PETI SEJUK, BARANG EMAS, MOTORSIKAL, PELBAGAI PERALATAN DAPOR, KATIL DAN TILAM TIDOR semua kemarahan hilang dengan senyuman memanjang ungkap mereka.

Berfikir lah sebelum melenting pada warga asing kelak menyesal sebaik menerima bantuan dikalangan mereka tanpa disedari, malah jika boleh hindari beli barangan bayaran ansuran yang cekik darah orang Sabah sendiri. Oleh. Norsham Tukirin



 DIDIK DIRI TIDAK MEROKOK DITEMPAT AWAM 

Oleh. Gason Dumiri 

Sabah. Penduduk Sabah dinasihatkan supaya mendidik diri sendiri tidak merokok ditempat awam seperti BUS STOP walau apa juga pangkat dan jawatan mereka. 

Bus Stop merupakan tempat duduk orang awam bagi menunggu pengangkutan awam seperti BUS DAN TEKSI ATAU GRAB setiap hari, jika golongan perokok tidak mendidik diri mereka berhenti merokok sepanjang masa berada di Bus Stop bagaimana orang ramai yang terkena asap rokok mereka berjam lamanya.

Semua akbar bercetak serta penyiaran eletronik saban hari memperingatkan setiap perokok agar jangan merokok di Bus Stop namun ada juga yang sengaja merokok ditempat awam sesuka hati tanpa menghormati orang sekeliling mereka.



Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan