Khamis, 20 April 2023

Berita Ringkas

PAKAIAN LARIS MENJELANG RAYA 

Oleh. Norsham Tukirin

Setiap menjelang hari raya pakaian serupa akan terus menjadi pilihan sebilangan warga yang tinggal dalam negeri ini dengan dipakai setiap hari.

Golongan yang memilih pakaian serupa juga sanggup memakai pakaian mereka sehingga 2 ke 3 hari tanpa bertukar yang mendakwa diri mereka sedang bermusafir walau rumah tidak jauh sangat ujar  beberapa penduduk yang ditemui hari ini. 

Pelbagai etnik suku kaum dalam Sabah lebih gemar memakai pakaian JUBAH Putih menjelang Aidilfitri yang gemar berjalan dipekan dan bandar, jika dilihat bagi orang yng tidak mengetahui situasi mereka umpama golongan haji berjalan namun bagi yang mengenali mereka sekadar tersenyum sahaja.

Menurut penduduk Sabah, terbaru kumpulan berjubah dikuasai oleh warga asing dengan bergaya serupa mereka ini Orang Tok Guru namun hanya menegur sebangsa sendiri. Kumpulan berpakaian serupa langsung tidak mahu menegur umat Islam yang bukan berpakaian seperti mereka entah hukum dari mana mereka amalkan ungkap orang sini. 

Orang Sabah berharap kumpulan berpakaian seumpama dipantau oleh pihak berkuasa memandangkan negeri Sabah tidak ada yang memiliki kawasan padang pasir bagi menutupi debu menembusi tubuh mereka disamping tidak menegur umat Islam lain tidak berjubah jelas mereka.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan