Selasa, 25 April 2023

RAYA PELBAGAI SUKU 

(GAMBAR SIARAN SEKADAR HIASAN DAN TIDAK BERKAITAN KISAH BENAR INI)

Oleh. Gifkir Aming 

Menyambut Hari Raya Aidilfitri 2023 dengan kepelbagaian etnik dan agama ada
lah luar biasa dalam negeri Sabah apa tak lagi duduk serumah namun berbeza agama namun ada yang tidak kenal keluarga sendiri.

Hanya orang orang yang beriman teguh terus mempertahankan konsep halal dalam permakanan harian mereka bersama sahabat handai pelbagai pegangan agama sejak sekian lama. 

Sambutan Hari Raya Aidilfitri tahun ini juga dilaporkan  lebih dipergunakan menghimpunkan orang lain berbanding keluarga sendiri yang membuat sambutan dirumah  setiap hari penuh kemeriahan ungkap penduduk setempat.

Namun ada juga melakukan sambutan hari raya aidilfitri  dikalangan orang yang nama beragama Islam namun langsung tidak menghiraukan situasi keluarga jiran tetangga yang sengaja ditindas bising umpama kediaman berkenaan tidak berpenghuni.

Antara kisah  benar yang berlaku dalam beberapa kawasan Borneo sepanjang Aidilfitri  tahun 2023 kali ini yang merupakan sukar diterima jiran tetangga sanggup mempertopengkan tudung dan songkok namun golongan terlibat dilaporkan memutus kekeluargaan tanpa sebab yang kukuh jelas penduduk setempat. 

Tidak hairan lah terdapat sahabat dan jiran tetangga sengaja menjauhi golongan keluarga terlibat bagi menghindari menjadi buah mulut mereka setiap hari sebaik Aidilfitri melabuhkan tirai sambutan perayaan tiap tahun.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita,  memuat Iklan  niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan