Rabu, 13 Mac 2024

TUAK MALAYA DAN SABAH BERBEZA

"Tuak Kelapa Di Tanah Melayu Boleh Digunakan Berbuka Puasa Halal Untuk Umat Islam, Namun Tuak Kelapa Di Sabah Boleh Tumbang Mabuk Jika Silap Pilih Minuman Banyak"

Oleh. Gifkir Aming

Kuala Lumpur. Tuak Kelapa yang diwarisi warga Tanah Melayu 
dengan Negeri Sabah berbeza jauh, antara perisanya manis halal bagi orang Islam manakala pahit memabuk diri setiap peminum nya bagi Tuak Kelapa Sabah. 

Ada juga tuak Kelapa Sabah yang dikendalikan oleh umat Islam serupa dengan tuak kelapa diseluruh tanah Melayu, ini lah perbezaan Tuak Kelapa kendalian umat Islam dengan rakan rakan bukan beragama Islam ungkap mereka yang ditemui.

Tuak Kelapa yang pahit dilaporkan orang asli Sabah bercampur sejenis kulit kayu terpilih bagi tujuan minuman orang orang bukan Islam, manakala bagi Tuak Kelapa yang tidak dicampurkan dengan Kulit Kayu terpilih hanya minuman kesihatan bagi orang orang Islam.

Semua Tuak Kelapa Asli tanpa campuran Kulit Kayu terpilih kuning putih jernihnya, manakala Tuak Kelapa Bercampur Kulit Kayu Terpilih akan kelihatan airnya KEMERAHAN KUNING BERBUIH, penanda perbezaan minuman Tuak Kelapa Tanah Melayu dengan Sabah bukan umat Islam.

Semoga pendedahan ini mampu memberi manafaat agar umat Islam mampu membezakan Tuak Kelapa Manis dengan Tuak Kelapa Pahit sebagai rujukan bersama sepanjang hayat. 





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat  iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan