Sabtu, 23 Mac 2024

BILA TIADA BERUNIFORM PEMANDU NAIK TOCANG

"Budaya Asing Bila Menguasai Diri Pasti Naik Tocang Jika Tidak Ada Petugas Polis Dan Tentera, Sana Sini Jelas Dilihat Pemandu Sekutu Orang Asing Sesuka Hati Meletak Kenderaan Menghalang Jalan" 

Oleh. Williem Anak Lagau 

Borneo. Setiap kawasan yang jarang anggota Polis atau Tentera pastinya dilaporkan banyak sekutu asing naik tocang meletak kenderaan ditempang menghalang kenderaan orang lain, ini adalah antara pengaruh budaya asing yang kerap dilihat walau dimana juga kawasan tumpuan warga asing sejak bertahun lamanya menyebabkan orang terhalang tanggong derita. 

Trend sekutu budaya asing ini juga bukan kepalang tunjuk hero sendiri salah mahu pula melawan pemandu dipihak benar entah mereka belajar dari mana, malah laluan jalan lurus dituduh salah jika mereka dari lorong jalan kecil memasuki jalan lurus hampir melanggar pemandu dilaluan jalan lurus utama.

Satu lagi sekutu asing, mereka menghalang jalan raya orang terhalang pula disalahkan sedangkan jalan raya adalah laluan kenderaan awam dan bukan nya tempat meletak kenderaan, ini lah penyakit yang dilaporkan dipegang setiap sekutu atau rakan rakan warga asing sekitar Borneo membuatkan penduduk orang asal rimas dengan situasi seumpama terutama tidak ada pasukan Polis Tentera.

Sehubungan dengan paparan ini setiap pekan terpencil Sarawak dan Sabah ditempatkan anggota Polis atau Tentera bagi mengekang pengaruh budaya asing. 



HENDAK BERNIAGA WASPADA PERMAKANAN

Oleh. Basron Kirwan

Semua peniaga Bazar Ramadhan mahupun pasar malam harus meneliti semua aspek permakanan yang dijual agar tidak berlaku menjual cebisan kain buruk.
Bayangkan lah betapa malunya peniaga jika pelanggan mempamerkan MARTABAK terbungkus cebisan kain buruk dan diviralkan seluruh dunia pasti negeri kejadian menanggong malu dimata pembaca luar negara.

Apapun hati hati seluruh warga Malaysia yang berniaga agar tidak menggaji warga asing dalam pengendalian nakanan khususnya MARTABAK bagi mengelak kejadian serupa berlaku dimasa akan datang.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurusan
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan