Isnin, 25 Mac 2024

TENTERA PATAH PENYELUDUPAN

Penyeludupan Sempadan Dipatahkan Tentera Darat 

Oleh. Jusupi Anak Kurdi 

Sarawak. Tindakan masyarakat kedua dua negara melakukan penyeludupan dilaluan tikus merentadi sempadan dapat dipatahkan Angkatan Tentera Darat Malaysia baru baru ini, beberapa kotak besar Rokok Yang Cuba Dibawa masuk ke Kalimantan Indonesia gagal berikutan rondaan kerap oleh petugas sempadan.

Mujurlah tidak ada orang yang ditemui melainkan Kotak Besar Berbalut Plastik ditemui ditinggalkan didalam semak 3 bungkusan besar lapor anggota bertugas setempat.

Anehnya, demi mengaut keuntungan orang sanggup melakukan penyeludupan kenegara jiran tanpa takut ditangkap pihak berkuasa tempatan jelas penduduk berhampiran sempadan ditemui.

Untuk rekod, setiap langkah menyeludup tidak akan selamat melepasi sempadan selagi Tentera Malaysia dan Indonesia kekal berhubung erat membenteras golongan penyeludup yang sentiasa mencari ruang setiap hari tegas penduduk tempatan. 


 HARGA BAGAI EMAS PERMATA 

Oleh. Koijul Hairol

Sabah. Bagaimana mahu makan dipasaran terbuka RM26.00 satu kilogram namun jualan online RM30.00 dan keatas satu kilogram.  

Ini merupakan urusniaga Online yang didedahkan warga Sabah bagai tidak masuk akal untung berganda ganda  tanpa mengambil kira kemiskinan orang lain. 

Menurut sumber maklumat warga miskin dalam negeri ini, kebanyakan yang berniaga makan tulang adalah mereka yang berpendirian keagamaan, sebaliknya mengaut keuntungan berlebihan golongan terlibat tidak ambil peduli asalkan mereka mewah dengan derita rakan saudara seagama ungkap orang ramai.

Kebanyakan yang mengaut keuntungan atas angin bijak bercakap, beramal, bersedakah, menolong orang susah tanpa mengira bangsa dan agama, namun mereka ini lah makan tulang dan isi tanpa mengambil kira orang yang susah didepan mata terus dimakan atas angin perniagaan mereka tiap hari.









Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan