Sabtu, 9 Mac 2024

JANGAN ADA KELIRU?

(Gambar Hiasan Sahaja)

"Jangan Berlaku Kekeliruan Bila Bermula Ramadhan, Bersaing Mengadakan Kenduri Kesyukuran Memulakan Ibadah Puasa, Sebaliknya Ada Dilaporkan, Menyingkirkan Keluarga Kandong Sendiri Tanpa Sedar Dosa Dilakukan 

Golongan Berkenaan" 

Oleh. Jusupi Anak Kurdi/Basron Kirwan 

Sabah. Gempar lagi, sambutan menjelang Ramadhan serta Kenduri Dilapor Perkhawinan namun membelakangkan Wali Sah Yang Sekampung Sendiri. 

Inilah yang perlu dipelajari selaku

umat Islam agar tidak berlaku percanggahan akidah memutuskan silaturrahim dikalangan keluarga kandung, namun masih menggunakan rumah keluarga kandung tanpa membayar sesen pun sebaliknya adapula orang dilaporkan menyebelahi mereka. 

Bagaimanakah orang dilaporkan orang kuat agama namun tidak mengenali membuang keluarga kandung sedangkan rumah diduduki adalah milik keluarga kandung dimusuhi?, pelik tapi benar tidak pasti dari mana hukum yang dipakai golongan terlibat yang segelanya membelakangkan warga desa yang ditumpangi mereka sehingga kehari ini lapor warga negeri Sabah.

Menurut sumber, golongan terlibat tidak sempat memohon maaf dengan ibu bapa kandung atas kejahatan yang dilakukan sepanjang hidup mereka sehingga kedua orang tua meninggal dunia, sebaliknya ada yang dilaporkan ustaz langsung tidak mengetahui latarbelakang yang didampingi termasuklah memutuskan kekeluargaan saudara kandung individu ustaz bagai tutup mata dan telinga ujar orang ramai. 

Dalam konteks ini Islam mendidik kita memelihara keluarga apa tak lagi ibu bapa kandung namun apakah hukum jika anak dan cucu kandung menyumpah ibu bapa kandung?, tentu nya golongan ustaz lebih tahu hukum seumpama apa tak lagi memutuskan keluarga kandung tapi masih tinggal percuma tanpa rela keluarga kandung yang dimusuhi.

Jadikan paparan ini sebagai  pengajaran warga Sabah apa tak lagi bagi semua bergelar umat Islam sudah pasti belum merungkai sejarah kisah benar ini, individu bergelar ustaz yang bersekongkol dengan golongan terlibat hayati AlQuraan apakah hukum menyumpah ibu bapa kandung semasa hayat mereka hidup.Dilarang membuat ulasan berita dan memuat 



Nota. Dilarang membuat ulasan berita, dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusa  pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan