Sabtu, 30 Mac 2024

MENGAPA BERNIAGA SOROK SOROK?

Oleh. Norsham Haji Tukirin

Sabah. Setiap bandar mahupun pekan  dilaporkan ada sahaja berniaga sorok sorok dilaluan pejalan kaki mahupun bawah pokok pokok kayu setiap hari, ramai warga yang ditemui tidak tahu apa urusniaga mereka duduk secara sorok sorok  tambahan tidak nampak sebarang jualan mereka.

Sebaliknya para penggemar perjudian nombor ekor gelap kerap berkerumun melanggani wanita wanita yang dilantik  oleh taukeh taukeh judi nombor gelap setiap bandar dan pekan terpilih, para penjual terlibat beroperasi dari 9.00 psgi hingga 4.00 petang tanpa memilih bangsa dan agama pasti boleh dilihat dalam perjudian berkenaan sejak sekian lama.

Paparan  ini memberi peringatan semua lapisan warga yang beragama Islam agar menghentikan perjudian demi memelihara akidah agama setiap masa, malah perjudian gelap juga merugikan cukai pendapatan pada negara dan hanya menguntungkan kepada pihak penganjur perjudian berkenaan.


 BERKHASIAT UNTUK PERUBATAN

Ramai warga Kalimantan Timur memilih kelapa UNGGU ini sebagai kaedah rawatan mujrab pada semua lapisan usia. 

Namun bukan muda mencari Kelapa Seumpama melainkan memiliki sahabat yang mempunyai benih kelapa unggu sebagai  rawatan perubatan mujrab ujar warga tempatan yang ditemui.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan