Isnin, 11 Mac 2024

DUSUN LIWAN RAMAI MEMELUK ISLAM

(Gambar Siaran Sekadar Hiasan) 

Oleh. Basron Kirwan 

Kuala Lumpur. Penduduk Dusun Liwan Sabah dilaporkan telah banyak memeluk Agama Islam sejak puluhan tahun dahulu, mereka memeluk Islam atas kerelaan jiwa sendiri tanpa sebarang paksaan apa tak lagi berkonsep diberi imbuhan jauh sekali ujar masyarakat Liwan yang ditemui.

Menjelang Ramadhan March 2024, umat Islam etnik Liwan turut menunaikan Ibadah Puasa bermula 12 March 2024 walau dimana mereka berada, tidak hairan lah etnik tersebut dilaporkan berada dalam kawasan Tambunan, Ranau, Keningau terbanyak disamping taburan kecil didalam seluruh Malaysia.

Kru Media Terkini Harian Malaysia dimaklumkan Etnik Liwan memiliki kelembutan bahasa dalam pelbagai pertuturan, ini menyebabkan etnik tersebut disenangi amnya muda dibawa dalam semua perbincangan bagi konsep memajukan bangsa tersebut apa tak lagi aspek agama Islam jelas mereka. 

Sehingga berita ini ditulis, beberapa etnik Liwan yang dihubungi berterima kasih dengan pendedahan kaum tersebut sebagai pengenalan unum,  mungkin kah banyak lagi etnik asli Sabahan yang ada disetiap daerah dalam negeri ini pastinya jika ada kerjasama kita bakal paparkan bersama diruangan akan datang. 






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan