Ahad, 24 Mac 2024

ADAKAH NOTIS INI TERJAMIN HALAL?

Oleh. Norsham Haji Tukirin/Basron Kirwan

Borneo. Adakah restoran bukan Islam cukup terjamin HALAL dengan meletak notis SERVE NO PORK dalam restoran mereka bagi menarik pelanggan beragama Islam. 

Selain dari iitu pemilik kedai terlibat juga menggaji wanita berpakaian tudung dan menutup aurat demi meyakinkan pelanggan walaupun langsung tidak memiliki sijil HALAL dari JAKIM jelas penduduk Sabah.

Antara amalan sebilangan peniaga kedai bukan Islam bagi negeri Sabah menimbulkan keraguan sebilangan umat Islam bagi dalam dan luar negeri jika tidak ada kewaspadaan mereka, ada juga individu yang kerap ditemui mendakwa beragama Islam namun langkah kanan mereka masih duduk dibeberapa kedai makan bukan beragama Islam menjamah makanan yang dihidangkan.

Kemelut ini dilaporkan melanda negeri Sabah sejak kejatuhan kerajaan BN negeri tanpa disedari golongan umat Islam daya tarikan yang cukup halus dalam konteks perniagaan, ada juga  dikalangan mereka yang menyokong pemasangan SERVE NO PORK diletak pada restoran bukan Islam bagi meraih pelanggan beragama Islam tanpa mengakui resturan mereka bukan NON MUSLIM.

Apapun sama sama berwaspada agar umat Islam tidak terjebak dalam pengaruh mereka demi mengaut keuntungan dikalangan umat Islam seluruh Sabah, malah peniaga bukan Islam yang membuka restoran makan minum juga menjelaskan bahawa kedai mereka ada lah NON HALAL jelas mereka.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran  dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan