Ahad, 17 Mac 2024

GAZA DAN RAFAH DIBULAN RAMADHAN

Oleh Huzera Ben 

Rafah. Islam seluruh dunia menahan lapar dan dahaga sepanjang hari dibulan Ramadhan, manakala rakyat Plastine di Gaza dan Rafah menahan kesakitan dan kebuluran tanpa perubatan serta bantuan permakanan. Delema ini sangat dirasai se-
genap penduduk Plastine di Rafah dan Gaza sepanjang awal bulan Ramadhan pada masa kini, namun dunia hanya mampu melihat di
kejauhan akibat Israel langsung tidak menghentikan serangan keatas Gaza dan Rafah walaupun semasa umat Islam dunia berpuasa. 

Menurut penduduk Gaza  hidup mereka tidak menentu memandangkan bila bila sahaja peluru tentera Zionis Israel mampu menhhancur rumah kediaman mereka, malah bayangan kematian sentiasa ada pada setiap penduduk Plastine di Gaza serta Rafah selagi pemimpin dunia gagal menghukum Israel yang dipimpin oleh Benjamin Netanyahu Perdana Menteri yang kejam. 

Tentera Zionis Israel yang bersungguh sungguh mahu memusnakan Hamas, AlQassam dan Hizbollah jelas masih gagal sehingga hari ini berikutan mayat yang bergelimpangan adalah orang awam Plastine, tidak hairan lah ramai pemerhati bekas bekas keselamatan dunia menyifatkan Israel hanya mampu membunuh orang awam Plastine dan gagal menewaskan pejuang Hamas dan sekutunya.

Ketabahan para pejuang Hamas, AlQassam dan Hizbollah  mampu mengheret kemerosotan ekonomi Israel dalam jangkamasa panjang, hanya hutang bantuan negara asing yang membantu Israel memerangi rakyat Plastine berterusan tanpa mampu mengesan musuh mereka yang sebenar ujar penduduk Gaza.






Nota. Dilarang membjat ulasan berita, dan memuat iklan niaga didalam.akbsr ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan