Sabtu, 23 Mac 2024

PENGEMIS LICIK BILA BERAKHIR

"Pelbagai Helah Pengemis Seluruh Negara Tidak Mampu Dihentikan Berikutan Ada Sahaja Membantu Mereka Pelbagai Cara" 

Oleh. Jusupi Anak Kurdi 

Kelantan. Helah peminta sedekah menyamar orang cacat berikutan tangkapan pihak berkuasa tempatan yang mendapati cacat bertongkat tidak menjadi, individu terlibat macam kilat berlari melihat petugas mengepungnya sehingga gagal meloloskan diri rupanya normal dan tidak cacat. 

Inilah helah warga masa kini diseluruh negara walaupun sihat masih juga meminta sedekah dengan pelbagai helah membawa anak anak kecil demi meraih simpati di Kuala Lumpur, Johor dan Sabah, anehnya mengapa segelintir penduduk Sabah ada yang sanggup membela pengemis jalanan membawa anak anak kecil mereka meraih simpati sedangkan tidak ada kecacatan langsung dalam diri.

Hanya mereka dilapor pendatang asing tanpa izin (PATI) sahaja mengagalkan mereka mendapat pekerjaan namun dilaporkan ada kumpulan ngo dilapor membela mereka, ini adalah antara punca kerajaan membasmi pendatang asing tanpa izin bila mana PATI dikatakan rakyat Malaysia tidak bernegara sedangkan bahasa mereka ada pengguna dinegara asal mereka.

Setiap bahasa digunapakai oleh manusia pasti ada negara asal penggunanya demikian pula pengemis dilapor tidak bernegara satu persoalan sedangkan Sabah setiap kaum ada kampung halaman, dalam konteks tersebut golongan PATI ini berkeliaran meminta sedekah di Sabah yang perlu dikaji oleh Kementerian Dalam Negeri Malaysia tanpa tunduk desakan pihak tertentu ujar orang asli Sabah.

Setiap kerajaan negeri diseluruh negara Malaysia harus memantau agar tidak berlaku dakwaan rakyat memasuki Malaysia tidak memiliki negara asal, helah ini sekadar menjerat agar negeri tempat mereka masuki bersimpati memberi status kerakyatan dengan muda sehingga mereka PATI memenuhi setiap negeri pada masa hadapan. 





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan