Ahad, 10 Mac 2024

CURI AIR DAN LETRIK SUKAR HAPUS

Oleh. Williem Anak Lagau 

Sabah. Mencuri Air dan Sambungan Letrik mahupun membina Rumah Setinggan sukar di-
hentikan dalam masa terdekat berikutan ada baling batu sembunyi tangan. 

Bagaimana PATI 
tahu tanah boleh buat rumah setinggan jika tidak diajak warga berhampiran memasuki kawasan tersebut?, malah 
PATI juga tidak mungkin sampai kesesuatu perkampungan jika tidak dibantu penduduk berhampiran memasuki kawasan berkenaan membina rumah setinggan, namun dilaporkan terdapat golongan individu baling batu sembunyi tangan berhubung isu mencuri air dan api letrik demi menyelamatkan diri mereka.

Antara yang jelas dinegeri ini ialah, penjualan rokok seludup dikaki lima kedai dan pasar terus dibeli penduduk tempatan termasuk pekerja dengan jabatan kerajaan, namun bila berlaku mencuri air paip dan letrik dituding pada orang asing penjual rokok seludup sedangkan pelanggan mereka orang tempatan yang mustahil tahu dipelusuk Sabah.

Menurut aktivis Sabahan serta bekas bekas anggota keselamatan Sabah Sarawak, tiada penduduk tempatan membantu PATI tidak mungkin mereka sampai ke Sabah atau pelusuk perkampungan dinegeri ini, namun disebabkan ada yang sembunyi sembunyi membantu PATI membina setinggan sekitar perumahan penduduk tempatan sebagai mendapat kepentingan peribadi akhirnya PATI lebih berkuasa daripada orang tempatan. 

Rumah Setinggan, Curi Air Paip dan Curi Letrik dilakukan warga asing hanya boleh dihapuskan jika orang Sabahan bersatu tidak membantu PATI berselindung dikawasan penempatan setinggan, namun selagi ada orang tempatan turut bersekongkol melindungi PATI segala kes pencurian air dan letrik akan terus berleluasa tanpa henti dengan bertukar tukar PATI ujar mereka penuh kesal. 








Nota. Dilarang membuat ulasan berita, dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini  Harian Kuala Lumpur. Pengarang 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan