Rabu, 27 Mac 2024

PERMAUFAKATAN TEMPAH KEMENANGAN

Oleh. Jusupi Anak Kurdi 

Parlimen Sepanggar. Kekuatan semangat dan kerjasama semua penduduk etnik Liwan dan Bundu sepakat tenaga mampu memadam api yang hampir memusnahkan kebun tanaman mereka beberapa hari yang lepas.

Penduduk setempat hanya berbekal parang dan ilmu  langkah mencegah kebakaran serta beberapa gelen spray air kecil mereka mampu memadam keseluruhan api berkenaan yang hampir memusnahkan perkebunan buah buahan penduduk asli tempatan.

Tenaga muda mudi serta idea warga dewasa dicantum dalam pemadaman tersebut akhirnya mereka berjaya memadam sepenuhnya lebih kurang jam 8.20 minit malam yang dilaporkan bermula jam 2.45  petang minggu lalu.

Cabaran memadam api dimusim kemarau cukup mencabar  dalam situasi tanah kering serta sukar mendapat bekalan air sungai yang turut kering.

Mengimbau pengalaman umat
Islam etnik Dusun Liwan dan Bundu memadam api dalam tengah berpuasa bukan muda didalam kebun buah dan getah, namun kejayaan mereka memadan kebakaran jam 8.20 minit malam adalah sebahagian bantuan dari Allah swt tanpa sebarang kecedraan jelas mereka. 

Sebagai warga kampung adalah menjadi harapan mereka kerajaan Sabah membekalkan beberapa alat pemadam api pada kampung mereka sebagai persediaan akan datang, selain kerajaan Sabah kerajaan persekutuan melalui Ahli Parlimen Sepanggar turut memberi alat pemadam  api terhadap Kg. Tamalang Bawah, Kg. Tamalang Atas, Kg. Kebayau Ruminatau dan Kg. Tendiran Gonipus bagi kelengkapan memadam api pada setiap berlaku kebakaran ungkap mefeka.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan