Ahad, 13 Ogos 2023

RAMAI PEDAGANG DURIAN LALAI 

Oleh. Basron Kirwan 

Kuala Lumpur. Ramai pedagang buah durian  lalai ketika mendepani pembeli tok kopiah dan mak purdah yang sengaja mengambil kesempatan dikalangan pedagang terutama didalam sukat timbang semasa mereka sebok melayan pelanggan.

Kebanyakan golongan tok kopian dan mak purdah sengaja membeli buah durian semasa penjual sebok melayan pelanggan setiap hari terutama dipekan terpencil kurang penguatkuasa,  mereka sendiri mengambil buah untuk ditimbang pada timbangan mereka atau rakan peniaga sebelah dengan memegang buah tanpa dilepas penuh menyebabkan sukat timbang menjadi ringan demi mengurangkan harga durian berkenaan. 

Isu ini dilaporkan oleh aktivis masyarakat Sabah yang terkilan Tok Kupian dan Mak Purdah tidak takut dengan sistem penipuan timbangan yang kerap mereka lakukan, pedagang durian warga asli Sabah tidak langsung menyedari kegiatan kumpulan terlibat apa tak lagi melihat golongan warga tua mereka kerap ambil kesempatan ujar mereka. 

Aktivis masyarakat yang mendedahkan kes tersebut terkilan dengan  perbuatan Tok Kupian dan Mak Purdah bagai mereka tidak takut dengan penipuan pembelian buah durian,  golongan Tok Kupiah dan Mak Purdah  juga dipercayai bersratus warga yang meragukan berdasarkan loghat bahasa yang mereka gunakan memang sukar difahami berbanding pelbagai bahasa orang orang negeri Sabah.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang



 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan