Khamis, 24 Ogos 2023

BUDAYA ASING MEREBAK DISABAH  

Oleh. Gifkir Aming

Sabah. Penduduk negeri ini merasa bimbang dengan budaya orang asing yang  terbawa bawa dipelusuk Sabah tanpa merujuk perundangan pengangkutan awam Malaysia sejak 1963 dahulu. 

Suatu ketika dahulu warga asli Sabahan melaporkan tidak ada bus mini menjadikan semua bus perhentian sebagai terminal menunggu penumpang setiap hari sehingga mengganggu pengguna kenderaan lain yang berhenti diperhentian bus tegas mereka. 

Budaya seumpama dibawa oleh segelintir pemandu bus dari budaya negara jiran terdekat yang memiliki kedegilan luar biasa melawan perundangan, malah  ada juga pemandu bus yang berlagak bijak pandai sehingga suka cari gaduh jika ada yang memberi nasihat terbaik sekalipun golongan terlibat salah.

Pemandu bus degil boleh dikawal oleh orang Sabah dengan memboikot bus mini mereka disepanjang bus perhentian jika mereka terus tidak menghormati penumpang mahupun berlagak sombong pada penumpang yang memberi nasihat terhadap keegoan mereka setiap masa. 

Penumpang juga berhak memilih pemandu bus mini yang bertanggongjawab serta bersopan santun dan bertimbang rasa  setiap kali menyinggah penumpang  disetiap perhentian bus seluruh kawasan Kota Kinabalu sepanjang masa tegas orang  ramai dalam negeri ini.







Nota. Di Larang  membuat ulasan berita dan memuat  Iklan niaga didalam akbar  ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang






 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan