Selasa, 15 Ogos 2023

LAIN DIMULUT LAIN DIHATI 

Oleh. Jusupi Anak Kurdi 

Sabah. Menyelusuri liku liku warga asli negeri ini merasa keciwa dengan 

segelintir warga berikutan lain dimulut manakala lain  pula yang membuku didalam hati sehingga sukar dilerai dengan nada kata kata bicara.

Bayangkan lah seringkali orang berkata kata ayoh saling bantu membantu khususnya untuk warga miskin dan hidup susah, namun bila mana orang miskin dan susah berjualan buah ianya dilaporkan terus dipulau masyarakat sekelilung sehingga ada yang ambil kesempatan membayar murah namun bila dijual semula  untung berganda diperolehi pihak terlibat. 

Ini didedahkan individu masyarakat prihatin sebaik dikaji golongan terlibat wujud pula warga seumpama tanpa menyedari  kewajiban mereka penuh rela membantu sebenar orang terlibat tanpa mengaut keuntungan berganda lagi jelas mereka. 

Sehubungan dengan paparan ini penduduk Sabah perlu membuka mata dan merenung kes yang kerap terjadi dalam negeri tersebut sampai ramai warga miskin terus terpknggir, manakala orang mewah bertambah mewah akibat perbuatan mereka yang lain diungkap pada mulut namun lain tersemat didalam hati golongan banyak muslihat.

Bertafakur sedetik apakah dosa golongan yang sanggup memperdaya warga miskin demi mengaut keuntungan peribadi mereka berbilang bangsa dan agama hidup mewah dan berkemampuan apa tak lagi anda yang berpegang pada sebarang agama setiap hari.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan