Jumaat, 18 Ogos 2023

BERWASPADA MASUK NEGARA ORANG 

Oleh. Huzera Ben 

China. Laporan rakyat Cina gagal dikesan keberadaan sebaik memasuki Malaysia perlu diambil iktibar seluruh penduduk China jika berhasrat memasuki negara tersebut tanpa lengkap dokumen yang dibawa.

Ini didedahkan keluarga mangsa yang dilaporkan tidak dapat dikesan keberadaan nya diseluruh Malaysia sebaik tiba memasuki negara Mslaysia baru baru ini.

Menurut sumber kerajaan Malaysia pelbagai langkah telah disusun rapi bagi mengesan keberadaan lelaki yang dilaporka dari China sedang berada dalam negara ini sebaik memasuki beberapa hari yang lalu.

Malah seluruh warga China perlu berwaspada jika melawat Malaysia agar melaporkan diri kepada pihak berkuasa di Malaysia agar mendapat tempat perlindungan yang  selamat sepanjang berada dinegara tersebut. 

Apapun kerajaan China perlu berwaspada dengan memberi peringatan kepada seluruh warga nya setiap kali melawat Malaysia sentiasa berwaspada selalu, jauhi agent agent yang mendakwa boleh membantu demi mengelak kejadian yang tidak diingini berlaku khususnya penculikan menuntut wang tebusan serta apa juga kejahatan pihak tertentu.



 BILA PENYELASAIAN DIBUAT DALAM SABAH? 

Oleh. Williem Anak Lagau

Sabah. Membentuk setiap Bus Perhentian sebagai terminal tetap bagi menunggu penumpang sehingga menjejaskan semua pengguna Bus Perhentian wajar diambil tindakan serta dihentikan serta merta oleh kerajaan Sabah. 

Ini disuarakan oleh majoriti orang asli Sabah yang tidak tahan tingkah laku sebilangan pemandu bus mini langsung tidak bersopan umpama warga Sabah tidak tahu halatuju  kemana mereka pergi, bayangkan lah sebilangan pemandu Bus Mini setiap masa berteriak memanggil penumpang menuju ke destinasi halatuju bus mini mereka  umpama majoriti warga Sabah tida tahu kemana mereka pergi.

Kes tersebut dilaporkan sudah bertahun tahun berlaku namun tidak nampak usaha pihak berkuasa menghentikan nya walau pemandu bus mini berkenaan berani bawa gaduh dengan orang yang mengambil rakan mereka dibus mini tertentu, sebaliknya ada pemandu Bus Mini tidak bersopan dengan semua warga yang menunggu rakan mereka diperhentian tertentu dengan mendesak orang terlibat menaik bus mini mereka. 

Dengan paparan isu ini semua pihak berkuasa tempatan dalam kerajaan Sabah wajar menghentikan perbuatan pemandu bus mini yang tidak beradab serta kaki gaduh disetiap pernentian bus mini dengan kadar segera.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan