Khamis, 21 Disember 2023

WASPADA ELEMEN KOTOR DAN MAHAL ?

"Pelawat Ke Sabah Perlu Memeriksa Elemen Dua Kes Penyediaan Makanan Serta Kadar Harga Makanan Terutama Konsep Makanan Islam Halal" 

Oleh. Norsham Haji Tukirin 

Sabah. Pembongkaran Sotong Mahal baru baru ini sehingga mencecah RM50.00 seekor menggemparkan dunia penyiaran walaupun tidak banyak namun boleh menjejaskan imej  sesebuah negeri masa panjang.

Ramai yang tidak mengetahui situasi didalam negeri ini berdasarkan kepada sumber maklumat penduduk asli setempat, antara yang perlu dikaji adalah peniaga yang bukan dikendalikan oleh orang asli Sabahan serta menggunakan tenaga pekerja berstatus pelarian serta pekerja asing lapor orang asal Sabahan.

Antara yang membimbangkan dinegeri Sabah ialah kadar harga makanan sering dilaporkan terlalu tinggi setiap hari

namun tidak diperhatikan sangat orang tempatan, sebaliknya ianya amat dinikmati golongan pelawat dari luar negeri sebaik sahaja memasuki permis terlibat  apa tak lagi masyarakat berpendidikan tinggi serta mahir mengkaji  kos sara hidup.

Semua kos kenaikan kadar harga makanan di Kota Kinabalu amat terasa berbanding dalam era kerajaan BN dahulu berbanding hari ini, namun langkah warga pelawat ke negeri Sabah akan datang tanya dahulu  kadar harga sebelum makan agar tidak masuk perangkap semua harga kayangan.

Selain dari kadar harga makanan perlu diteliti sebilangan kedai makan adalah kebersihan penyediaan makanan dilaporkan kurangnya peka penjagaan makanan dikalangan Pekerja asing, amat menyedihkan ialah penyediaan makanan didapor terlalu kotor yang sengaja dibiarkan oleh pengurus kedai makanan terlibat walaupun ditegur oleh orang ramai.







Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan