Jumaat, 29 Disember 2023

PEMAKANAN HALAL PERLU DILETAK PENUH KEBERSIHAN

Oleh. Gifkir Aming

Kota Kinabalu.  Warga yang mengunjungi negeri ini perlu berwaspada dengan setiap restoran yang mengendalikan permakanan HALAL agar tidak terjumpa daging AYAM DILETAK PADA LANTAI DILUAR DAPUR RESTORAN diwaktu siang hari. 

Apakah kategori HALAL jika daging ayam diletak pada bahagian luar dapur Restoran tanpa orang menunggunya,  amat menyedihkan  jika ada restoran HALAL melakukan perkara seumpama jika menyediakan daging ayam tersebut kepada pelanggan umat Islam ujar penduduk yang ditemui.

Menurut warga Kota Kinabalu yang ditemui, kebanyakan restoran yang meletak daging AYAM dilantai simen luar belakang dapur adalah himpunan pekerja asing  sebagai pekerja mereka, amat dikesali majikan mereka langsung tidak menghiraukan cara meletak daging ayam dilantai luar belakang dapur Restoran terlibat tanpa memikir isu halal dan kebersihan daging ayam berkenaan.

Kejadian seumpama dilaporkan berlaku sejak sekian lama oleh warga asli negeri Sabah namun tidak tahu kemana hendak mengadu bagi mencegah perbuatan seumpama, malah pekerja restoran yang dipercayai warga asing juga sengaja membiarkan daging ayam mentah bersusun dilantai simen luar belakang dapur jelas mereka penuh kesal menyakitkan mata ujar orang ramai.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan