Ahad, 24 Disember 2023

URUSNIAGA BERULANGKALI TUKAR TANGAN?

"Akibat Berulangkali Urusniaga Bertukar Tangan Harga Pakaian Bundle Meningkat Tinggi Ditamu Mingguan Amnya Luar Bandar" 

Oleh. Gifkir Aming

Sabah. Pakaian Bundle meningkat lebih 10 kali ganda sebaik puluhan kali bertukar tangan dari stokist sehingga kepada penjaja ke 20 yang bergerak disetiap tamu serta penjual persendirian diluar bandar.

Berdasarkan maklumat orang awam pakaian sehelai distokist RM2.00 namun bila sampai ketangan penjual ke 20 harga sudah mencecah RM24.00 sudah sehelai, isu ini terjadi berikutan terĺalu banyak mahu jadi peniaga namun tidak melalui gudang Bundle yang menawarkan RM2.00 sehelai melainkan meminta agent ke 10 menghantarnya. 

Antara sebabnya adalah gudang hanya memberi kepada peniaga berlesen sah dengan jumlah yang banyak manakala individu bergerak ketamu mingguan hanya jumlah kecil Sahaja, dalam konteks ini orang orang tengah mengambil kesempatan mengaut keuntungan sehingga 15 ke 20 agent dengan harganya mencecah RM18.00 sudah sehelai.

Tidak hairan lah ramai terpedaya dengan pakaian Bundle untuk dijual semula namun kurang arif dengan perbuatan pelbagai agent ulangkali bertukar tangan, sejurus sampai ketangan penjual kecil kecilan baharulah tersedar bahawa harganya sudah terlalu tinggi namun agent tidak lagi mahu dikembalikan.  



TERKADANG ADA TIDAK MAMPU MENGAWAL EMOSI

Oleh. Jusupi Anak Kurdi

Sabah. Kaum wanita perlu memiliki  ketahanan mental dalam mendepani sesuatu masaalah agar tidak terbawa bawa dikhalayak ramai, selain dari itu golongan wan
kita juga harus bijak memilih kehidupan mereka bersama pasangan yang saling memahami antara satu sama lain tanpa dipengaruhi kemewahan harta benda.

Luahan beberapa ahli fikir  dalam negeri ini yang kerap melihat situasi wanita gagal mengawal emosi ditempat awam sehingga ada yang bertindak diluar kewarasan diri mereka, selain dari itu ada juga wanita yang sanggup engkar ajaran agama mereka semata mata mengejar lelaki berharta tanpa berfikir apa yang terjadi pada masa akan datang.

Menurut kepakaran ahli fikir didalam negeri SABAH,  ramai wanita terjebak  dengan poligami berpunca dari mengejar lelaki yang berharta benda tanpa meneliti terlebih dahulu,  ianya akan tersentak sebaik mengetahui suami yang dipilihnya sudah beristeri kedua namun apakan daya semua nya sudah terjadi terang pakar ahli fikir warga tempatan hari ini.  

Sehubungan dengan pendedahan ini segenap lapisan masyarakat khususnya kaum wanita perlu memperkemaskan diri dengan kekuatan mental sejak zaman remaja lagi bagi persiapan menghadapi sebarang cabaran dalam kehidupan mereka.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan