Isnin, 18 Disember 2023

COVID 19 MENGGANAS LAGI

"Mengapa Covid 19 terus melonjak kes jangkitan setiap hari di Makaysia, Indonesia dan Singapore harus disedari semua pihak tanpa menuding kesalahan terhadap kerajaan masing masing" 

Oleh. Helary Sukiono 

Indonesia. Warga serantau bersuara bagaimana covid 19 tidak mengganas dengan pantas jika orang ramai  tidak lagi memakai pelitup muka dan langsung sahaja bersesak sesak ditempat awam setiap hari tanpa penjarakan.

Demikian juga di Singapura mahupun Malaysia bisa kelihatan ramai tidak langsung memakai pelitup muka serta tidak berjarak antara satu sama lain dikawasan umum, tentu sekali virus covid 19 pantas merebak sehingga menggusarkan pihak pemerintah apa tak lagi keluarga pesakit yang dijangkiti pastinya tidak keruan.

Pemerintah seringkali mengingatkan rakyat jelata supaya bisa mengurus diri menjarak diantara seorang dengan orang lain disamping sentiasa memakai pelitup muka, namun sikap sebilangan warga serantau yang tidak menurutinya setiap hari berada diluar kawasan umum malah ada lagi yang selesma batuk tidak pakai pelitup muka.

Peningkatan juga dilaporkan covid 19 cukup tinggi di Malaysia sejak semalam menurut berita tempatan namun dilaporkan warganya tidak sama sekali gusar, apakah mungkin para warganya cukup yakin covid 19 tidak menembusi ketahanan badan mereka dengan suntikan dos penggalak ketiga mereka yang lepas soal pemerhati serantau.

Apapun warga serantau sama sama mengamalkan penjarakan diri dikhalayak ramai setiap hari dan sangat baik sekali jika memakai sentiasa pelitup muka setiap hari keluar rumah ketempat orang ramai.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan