Sabtu, 16 Disember 2023

PELARIAN JANGKA PANJANG APA KESAN NYA?

(Negara Membangun Tumpuan Pelarian Perlu Kaji Jangka Panjang) 

Oleh. Helary Sukiono

Jakarta. Kerajaan Indonesia mula berfikir kesan jangka panjang kebanjiran Pelarian Rohingnya dinegara ini dimana kini pemerintah mula menolak pendaratan pelarian tersebut.

Dalam konteks pelarian disetiap negara membangun isu kebanjiran pelarian pelbagai bangsa dan agama perlu diteliti dalam aspek keselamatan jangkamasa panjang, jika generasi pelarian yang membanjiri negara membangun pada masa akan datang apakah kemampuan bagi menghalang mereka melakukan sesuatu tindakan diluar dugaan.

Terdapat juga persoalan mengapa mereka menjadi pelarian dari negara asal mereka jika tanpa sebab yang kukuh apa tak lagi melihat tingkah laku mereka bila menumpang dinegara membangun, sebaliknya ramai negara membangun hanya berfikiran simpati  melihat mereka melarikan diri tanpa halatuju mereka sehingga mendarat  dinegara nega yang dilalui mereka. 

Negara negara membangun yang dibanjiri pelarian masa kini harus mengkaji kesan nya didalam jangka lebih 50 tahun akan datang berdasarkan rekod keselamatan negara, kelak nanti suatu masa api menyala didepan mata menjulang kelangit sudah sukar kemampuan bagi memadamnya dengan natijah akan dihadapi generasi anak cucu akan datang ungkap aktivis dekat sini.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita, dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan