Jumaat, 15 Disember 2023

BENARKAH BUAYA BANYAK DISABAH?

(Penemuan Dua Ekor Buaya Besar Tak Sampai Sebulan Di Lahad Datu Sabah) 

Oleh. Gifkir Aming

Lahad Datu. Benar

kah daerah ini dan Sabah amnya terlalu banyak BUAYA sehingga tak sampai sebulan dua ekor buaya ditangkap oleh pihak berkuasa kerajaan Sabah dikawasan Lahad Datu negeri Sabah. 

Bayangkan penemuan pertama sang buaya memiliki jumlah timbang 1.2 tan dan yang kali kedua juga hampir sama besar dengan buaya pertama. 

Mungkinkah Sabah memiliki jumlah buaya yang banyak jika dikaji setiap sungai diseluruh negeri tidak ada siapa yang mampu menduga selagi kajian tidak dijalankan sepenuhnya.

Menurut cerita sana sini ramai yang mengaku   melihat buaya ditepi laut dan sebilangan sungai yang  besar, namun sukar dipercayai  cerita cerita sensasi tanpa pengesahan empunya diri melihat Buaya dilokasi  kawasan sungai yang ditemui.

Ada juga warga yang mengaku melihat kumpulan bunya dibeberapa sungai dalam Sabah sehingga mendakwa sangat takut melintasi mana mana sungai sekalipun, namun apa kan daya hanya sebilangan kecil sahaja yang telus mendedahkan kewujudan sungai yang menjadi hidupan buaya dipelusuk negeri ini ujar aktivis masyarakat tempatan.







Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan