Khamis, 11 April 2024

SEMPADAN MYANMAR DITAWAN KNU

Oleh. Helary Sukiono

Myanmar. Perbatasan Myawaddy telah ditawan oleh Tentera Pembebasan Kebangsaan Karen Dan Pertahanan Rakyat awal hari ini, 

pasukan Tentera dan  Polis  awal hari ini ramai menyerah diri disamping banyak yang berundur ke sempadan Jambatan Thailand bagi menyelamatkan diri. 
Pebduduk perbatasan Myawaddy juga melarikan diiri bagi menyelamatkan diri bagi menyeberamgi sungai disempadan Thailand.

Pergolakan Tentera Pembebasan Kebangsaan Karen Dan Pertahanan Rakyat telah menguasai tanah sempadan Myawaddy sehingga ramai tentera dan polis berundur bagi menyelamatkan diri dari ketangkasan serangan Karen.

Sukar diketahui apakah tentera dan polis Myanmar akan tunduk pada pejuang karen dibeberapa wilayah sempadan Myawaddy stau mereka akan menyerang semula, sehingga berita ini ditulis belum ada sebarang perkembangan semula serangan balas tentera dan polis Myanmar kekawasan sempadan negara tersebut. 

Semua senjata tentera dan polis Myanmar yang ditawan Karen telah dirampas para pejuang Karen sebagai memperkukuhkan, serta penguasaan mereka dalam kawasan persempadanan yang ditinggalkan oleh penduduk tempatan.



 

Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan