Selasa, 30 April 2024

MENGAPA KERAP SERANGAN TEMBAKAN SEMPADAN MALAYSIA THAILAND?

Oleh. Helary Sukiono dan Basron Kirwan

Selatan Thailand. Majoriti penduduk sempadan Thailand Malaysia sempadan sungai Golok,  yakin semua tembakan 

dan letupan menyerang Polis dan orang awam adalah perbuatan kumpulan pemisah. 

Kumpulan terlibat dipercayai mengamalkan ajaran

sesat disamping ada unsur pegangan fahaman kuminis, tidak hairan lah kumpulan mereka telah difahami sangat wsrga penduduk setempat dimana hanya gandaan kawalan keselamatan sahaja diperlukan.

Ada juga penduduk mendakwa kumpulan pemisah juga berpuak puak dengan matlamat baik dan ada yang sangat kejam tindakan mereka, kumpulan pemisah yang baik hanya menyuarakan pemberian kuasa outonomi selatan sempadan Malaysia Thailand pada mereka.

Sangat jauh berbeza kumpulan pemisah ganas yang asyik suka membuat tembakan dan letupan sekitar Sempadan Thailand dan Malaysia, malah kumpulan terlibat juga sentiasa berpindah randah bagi mengelak dikesan pasukan keselamatan kerajaan Thailand.

Tidak hairan lah sampai hari ini kes kes tembakan dan letupan masih terus berlaku walaupun secara berkala sahaja, warga kampung terpaksa berwaspada sentiasa terutama sepanjang malam bagi mengelak menjadi sasaran kumpulan yang ganas.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan muat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan