Sabtu, 20 April 2024

AGAMA BUKAN MEMILIH ORANG

"Islam Bukan Mendidik Kita Memilih Warga Seagama Yang Didampingi, Malah Islam Mendidik Kita Saling Menghulur Bantuan Orang Yang Susah Dan Sangat Memerlukan" 

Oleh. Helary Sukiono

Mekah. Ramai orang menunaikan haji atau umrah dikalangan umat Islam seluruh dunia, namun balik kesetiap negara masing masing ada juga individu dilaporkan gagal melaksanakan tanggongjawab beragama.

Bayangkan lah agama Islam mendidik kita beramal baik sesama  umat Islam yang lebih susah namun ada juga yang langsung berpura pura tidak mengenali sesama agama berstatus susah, ini yang membimbangkan para pendakwah agama Islam diseluruh dunia sehingga sukar membimbing mereka bagaikan lebih mementingkan diri sendiri dari beramal soleh sesama Islam golongan orang susah.

Dalam konteks beramal semasa hidup Islam mengesyorkan membantu orang susah tanpa meminta balasan pelbagai bayaran memandangkan ia dibalas oleh Allah swt, namun jika sesama Islam itu memberi bantuan pada Islam yang susah dengan mengenakan pelbagai jenis bayaran ia bukan derma sumbangan melainkan ia diurusniagakan.

Sehubungan dengan paparan ini sama sama menghayati ajaran ini kearah kebaikan amal sholeh serta dirahmati oleh Allah swt sepanjang masa khususnya dinegara negara sedang membangun dan terlalu ummah masih susah kehidupan.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan