Khamis, 25 April 2024

PEKERJA ASING DILAPOR SOMBONG DAN KOTOR

Oleh. Basron Kirwan 

Isu sebilangan pekerja asing dibeberapa kedai makan dalam negeri Sabah terus menjadi perbualan panas penduduk bukan sahaja sombong dan angkuh malah pengotor bagai tidak iklas bertugas.

Sebilangan pekerja terlibat merupakan dari negara jiran terdekat manakala segelintir mereka dari negara jauh  tanpa bertanggongjawab aspek kebersihan serta sombong semacam bagai mereka umpama Taukeh kedai sendiri.

Telatah pekerja asing antara lelaki mahupun wanita dilaporkan serupa langsung tidak mengenali warga Malaysia yang berkerjaya melainkan golongan berpakaian seragam yang sangat mereka sanjungi, bagi yang tidak berpakaian seragam sebilangan pekerja asing anggap golongan petugas serupa hanya lah orang biasa yang tidak punya kerjaya serupa juga kutu rayau tanggapan mereka ujar orang Sabah.

Warga Sabah juga mendedahkan ada dikalangan pekerja asing lebih angkuh dan sombong bila berdepan dengan warga asli Sabah, tidak hairan lah orang asing suka bergerak berkumpulan ramai walau dimana pun mereka pergi agar muda bagi orang tersebut berlagak sombong dan bongkak.

Apapun penduduk asli Sabah wajar berwaspada segala tindak tanduk sebilangan orang asing yang berkerja dinegeri tersebut memandangkan mereka ramai dan muda melarikan diri keperairan negara jiran terdekat.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan