Sabtu, 10 Ogos 2024

SOROTAN SEMINGGU

Oleh. Basron Kirwan

Penduduk desa terpencil menjadi  sasarang peniaga mengaut keuntungan dengan menjual pelbagai jenis ikan, ketam dan udang dengan harga yang terlalu tinggi. 

          Isu ini didedahkan oleh warga kampung dalam Sabah berikutan tidak ada tempat mereka (orang kampung mengadu) berhubung tekanan harga, malah ada juga orang yang tidak membeli dipandang sinis serta dijauhi oleh kumpulan peniaga terlibat tegas warga kampung penuh keciwa.

           Anehnya penjual yang mengaut keuntungan ini  langsung tidak ada rasa simpati orang miskin dikampung kampung terpencil melainkan niat mengaut keuntungan mereka sendiri.

             Sehubungan paparan ini warga kampung yang tertindas didalam kes seumpama tidak perlu  berdiam diri dimana mereka boleh bersuara secara bebas didalam akbar ini setiap hari masa pejabat.
 

Oleh. Jusupi Anak Kurdi

        Tindak tanduk wanita yang dipercayai warga asing terlalu berani cuba melanggar lelaki tempatan didepan mereka hampir tiap hari.

    Wanita terlibat juga bergerak cara berkumpulan namun gagal  menjatuhkan mangsa yang dilanggar berikutan mahir mempertahankan diri.

       Sebaik mangsa yang dilanggar masih teguh berdiri baru kumpulan wanita melanggar pantas bergerak dengan pecah dua kumpulan bagi mengelak dikesan pihak berkuasa.

         Ramai warga  kampung terkilan dengan gelagat orang asing wanita sanggup mensasarkan lelaki yang mereka langgar, namun usaha golongan terlibat terus gagal berikutan ramai lelaki bersedia dari sasaran musuh warga asing disana sini ujar mereka. 

      Dengan paparan ini seluruh rakyat Malaysia di Sabah khususnya lelaki perlu berwaspada agar tidak menjadi mangsa segelintir wanita asing dikhalayak ramai dilanggar sampai jatuh.









Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini,  tanpa kelulusan  pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Editor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan