Jumaat, 23 Ogos 2024

APA PANDANGAN MAKANAN TERBUKA SEUMPAMA?

Oleh. Basron Kirwan 

Negara kita mengamalkan pem-
 makanan  yang be-

raih  dalam ertikata tertutup rapi bagi menjamin kesihatan para pelanggan yang memakan nya.

        Sebaliknya jika para penjual makanan termasak sentiasa terbuka tanpa penutup sepanjang hari diluar bangunan kedai, bagaimanakah status kebersihan  permakanan terlibat apa tak lagi dalam konteks halalnya bagi umat Islam sudah pasti ramai orang tidak sedar isu tersebut. 

      Ini adalah antara suara orang awam yang dihantar pembaca akbar ini sejak beberapa bulan yang lepas diseluruh  negara sehingga Sarawak dan Sabah.

         Ada juga pembaca Media Terkini hairan mengapa peniaga makanan  terbuka sepanjang hari bebas tanpa ditegur pihak berkuasa sehingga tidak disedari oleh sebilangan orang Sabah sampai membelinya setiap hari.

         Kebanyakan Kes kes seumpama adalah dilorong lorong laluan golongan pejalan kaki secara terbuka seluruh Sabah, namun ramai pembeli dilaporkan tidak kisah makanan terbuka seumpama dalam Sabah asalkan berpakaian ala ala Melayu penjualnya. 







Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini, g anpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Editor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan