Ahad, 30 Julai 2023

WASPADA IKAN LAUT MASA KINI 

Oleh. Jusupi Anak Kurdi

Sabah. Majoriti penduduk asli dalam negeri ini menyuarakan kebimbangan mereka terhadap penangkapan dilaut dan penjual ikan didaratan tergolong rakyat yang mencuriga status kerakyatan mereka dinegeri ini. 

Pelbagai laporan ikan basah dicampurkan dengan Acid Air  Keras atau Minyak Pengawet Mayat supaya ikan mampu bertahan lama tanpa 

mengambil kira golongan pembeli ikan mereka dalam jangkamasa panjang.  

Menurut warga Sabah yang ditemui dekat sini, majoriti yang melakukan perbuatan seumpama ialah penangkap ikan serta penjual yang diragui status kerakyataan mereka dipelusuk negeri ini. 

Masaalah  seumpama tidak semua penduduk Sabah mengenali ikan yang dicampur dengan Acid atau Pengawet Mayat sehingga ramai yang gusar dengan semua jenis ikan yang dijual dalam pasaran.

Sehubungan dengan suara rakyat asli Sabah meminta Kementerian Perikanan Malaysia harus turun padang ke Sabah membantu bagi mengesan setiap ikan yang dicampur dengan dua jenis Acid dan Pengawet Mayat sebelum menjadi santapan makanan penduduk Sabahan.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan