Isnin, 3 Julai 2023

RATUSAN JENIS PALUAN GING 

Oleh. Jusupi  Anak Kurdi

Borneo. Sarawak dan Sabah memiliki pelbagai jenis alunan bunyi paluan GONG mengikut etnik kaum disetiap daerah jika disusuri  susur galur mereka terutama  dikawasan perkampungan terpencil pasti akan ada suku kaum yang memiliki bunyi GONG rentak tersendiri.

Dalam kepelbagai bunyi pemalu GONG pasti ada sahaja bunyi yang terpilih merdu mendayu dayu namun ramai wargatua menghadapi kesukaran mencari pemalu bahagian pelapis generasi muda mudi, ramai muda mudi masa kini dilaporkan kurang berminat menjadi pelapus pemalu GONG warisan nenek moyang mereka melainkan mereka yang masih terus tinggal diperkampungan tanpa berpindah ujar mereka.

Menurut orang desa, memalu GONG bukan senang  dibuat  tanpa melihat dan belajar teknik warga dewasa bagi memalu Gong berkualiti Asli apa tak lagi mereka yang baru belajar, namun wargatua yang ada pada masa kini perlu bersatu mengajak para Wakil Dun dan Wakil Parlimen sama sama membina dewan pembelajaran paluan GONG pelbagai rentak bunyi demi warisan masa panjang.

Hanya ini sahaja usaha yang mampu mendidik orang muda mudi mentelaah paluan GONG berbilang bunyi  disamping mengekalkan pembuatan Gong yang berkualiti bunyinya dalam jangkamasa panjang. 





Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan