Ahad, 9 Julai 2023

TENAGA PERTAHANAN DUNIA CANGGIH 

Oleh. Huzera Ben

Ukrine. Setiap pasukan pertahanan negara memiliki kepakaran teknoligi tersendiri bukan sahaja di import dari luar negara malah ada yang mampu mereka cipta sendiri bagi tujuan pertahanan negara mereka sendiri.

Dalam konteks pertahanan negara tidak semua memiliki kepakaran mencipta senjata canggih melainkan golongan negara negara maju dan  berdaya saing dalam aspek pertahanan negara, ramai negara membangun hanya memerhati persaingan negara negara maju dalam aspek penyediaan pelbagai pertahanan negara namun tahap kepakaran masih belum memperolehi didalam negara maju. 

Antara aspek penonjolan pertahanan negara Ukrine yang berupaya memusnahkan DRON pasukan tentera pengintip musuh dimana banyak melakar kejayaan bagi mempertahan negara mereka. 

Negara Ukrine yang dilaporkan mula diserang oleh tentera Rusia pada mulanya belum terfikir dengan penggunaan senjata pemusnah DRON, namun disebabkan Tentera Rusia terus menyerang mereka sampai  kehari ini.

Isu pertahanan negara tidak boleh dipermainkan malah perlu diberi perhatian setiap negara negara membangun dan  perlu mendapat sokongan selueuh warga penduduk mereka, jangan sesekali warga negara membangun membelakang ilmu dalam mempertahankan negara sehingga musuh dalam selimut pun gagal mengenali.

Cabaran negara negara maju yang kerap berperang sehingga kehari ini perlu diberi perhatian sirius  oleh negara membangun sebagai langkah siap siaga kaedah jangka panjang agar mampu mendepani cabaran jangkamasa panjang.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan