Rabu, 19 Julai 2023

KERAP MENJADI MANGSA TAPI BANYAK JUGA TERJERAT 

Oleh. Basron Kirwan 

Warga Malaysia tidak serik iklan laman sesawang peribadi walau ramai tertipu namun masih ramai juga terjerat dengan segala skim penipuan antara pelaburan serta skim pinjaman diseluruh negara. 

Antara yang dipergunakan mangsa penipuan ialah watsap group, facebok yang menjadi ikutan sebilangan rakyat Malaysia berbanding akbar akbar yang dilesenkan didalam negara, anehnya sungguhpun terlalu banyak tertipu dengan pengiklanan dilaman sosial facebok persendirian serta watsap group meragukan namun itu jugalah buruan orang ramai masa kini.

Dalam kes terbaru mangsa terpedaya  dengan tertipu dengan pelaburan yang dilaporkan memasuki di bursa saham Kuala Lumpur namun semuanya sekadar daya penarik tanpa kebenaran, selain dari itu ada juga yang terperangkap dengan pinjaman Along tanpa henti pembayaran walaupun sudah pinjaman dan bunga faedah telah dibayar namun kumpulan Along terus memburu peminjam bagi meneruskan bayaran.

Ini lah perbuatan orang yang enggan mengiklankan perniagaan mereka didalam akbar penyiaran berlesen bimbang segala perbuatan penipuan mereka dibongkar setiap akbar yang dikunjungi, golongan peniaga yang bermotif menipu sebilangan pelanggan menggunakan Facebok atau Watsap Group bagi menyiarkan iklan mereka sebagai mencari pelanggan yang dijadikan mangsa.

Semua permasalahan dalam pengiklanan terpulang seluruh warga Malaysia amnya Asian bagi menimbang iklan yang tersiar diluar akbar akbar penyiaran berlesen disetiap negara, ketaksuban melanggani fb dan watsap group persendirian mengakibatkan semua mangsa akan menanggong risiko kerugian sendiri  tanpa perlu menyalahkan orang lain.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat  iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan