Sabtu, 15 Julai 2023

MAKANAN ASLI SABAHAN 

Oleh. Gifkir Aming

Kodop Timadang merupakan sayoran asli dalam negeri Sabah yang terkenal dikalangan penduduk asli Sabahan sahaja.

Kedua dua jenis sayor ini mampu memberikan kelazatan luar biasa jika mahir memasaknya, namun

tidak semua orang asli Sabah mampu memasaknya lebih lazat seperti wargatua mereka dahulu apa tak lagi generasi muda mudi masa kini. 

Menurut wargatua orang asli Sabah yang ditemui, Kodop (Kulat Batang) jika diramu dengan Timadang Muda berulam daging atau udang dan ketam pasti ramai yang mengimpikan nya sepanjang masa.

Timadang atau lebih dikenali Tarap juga perlu kepakaran memilih buah yang tidak berperasa KELAT memandangkan pelbagai jenis buah tarap yang ada, jika buah tarap kelat  dimasak sayor apapun cara ianya tidak dapat dimakan termasuklah dicampur dengan daging sekalipun ujar orang asli Sabah. 

Untuk rekod ada sebilangan penduduk Sabah tidak mahu ditemui MT akibat wujud rasa mereka yang terlalu besar dinegeri ini, tidak hairan lah jika banyak akbar berlesen di Sabah menutup sendiri operasi mereka akibat kurang sambutan dikalangan warga mereka sendiri.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Hsrian Kuala Lumpur. Editor

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan