Selasa, 11 Julai 2023

MERDEKA KAH MASA KINI? 

Oleh. Jusupi Anak Kurdi

Sabah. Pelbagai jalan raya luar bandar dalam negeri ini tidak memiliki perparitan walaupun sudah 60 tahun mencapai kemerdekaan.

Ada juga jalan raya yang sudah berturap namun masih belum ada saliran perparitan bagi menjaga  sebarang kerosakan teruk semua jalan raya yang tidak memperolehi perparitan yang sempurna.
Anehnya hanya sebilangan kecil sahaja penduduk Sabah yang prihatin bersuaran dengan segala permasaalahan pembangunan terbiar sekitar laluan perjalanan menuju kekawasan perkampungan mereka.

Pendedahan ini membuka minda seluruh warga penduduk perkampungan diluar bandar  dalam negeri ini betapa terlalu banyak masaalah didepan mata rakyat namun sukar dipandang pemimpin politik setempat. 

Menurut laporan rakyat miskin keciwa, ada kawasan kampung rakyat miskin sejak 1968 sehingga 2023 langsung pemimpin bertukar ganti namun tidak ada yang mampu membina jalan raya kepentingan rakyat miskin hidup orang kampung jelas mereka.

Persoalan nya sampai bila ada pemimpin jujur didalam membina jalan raya lengkap perparitan luar bandar dalam negeri ini demi kemudahan orang orang miskin tegas masa kini, tidak mungkin penduduk luar bandar Sabah yang belum ada jalan raya lengkap berserta perparitan terpaksa menunggu lagi sehingga 2040 baharu lah kena buat penuh lengkap.

Apapun rakyat miskin luar bandar meminta kerajaan perpaduan turun padang membina jalan raya yang sangat diperlukan seluruh luar bandar kawasan tanah tinggi demi kepentingan rakyat miskin asli Sabah. 






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan