Isnin, 18 September 2023

TUNGOL SEBUTAN BORNEO 

Oleh. Norsham Haji Tukirin  

Borneo. Sebut sahaja TUNGOL  sememangnya orang warga kota yang belum pernah nampak terpinga pinga mendengarnya apa tak lagi jenama yang belum pernah mereka dengar sepanjang hidup. 

Tungol atau Siput Gondang sememangnya boleh dimakan sesetengah orang  yang pernah mewarisi makanan tersebut dari wargatua mereka dahulu, namun generasi warga muda ditengah kota dilaporkan banyak yang sudah tidak mengenali Tungol dimana boleh hidup dimana juga yang berair mengalir mahupun sawah padi luas.

Namun perlu berwaspada jika Tungol tinggal sekitar perairan tercemar mampu memudaratkan setiap pemakan nya walau dimana juga berada pasti ianya perlu dikaji kebersihan bersama qualiti isi nya sebelum dimasak jelas warga Borneo.

Siapa juga mahu mencuba Tungol boleh merujuk warga asli Sabah yang tinggal berhampiran anda diseluruh negara Malaysia namun pasti kan Hanya Etnik Bumiputera Asli Sabahan sahaja yang memahami TUNGOL ini agar tidak tercemar Siput Gondang tidak terpilih.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan