Ahad, 10 September 2023

DIMANA PUNCA DURIAN HARGA JATUH 

Oleh. Jusupi Anak Kurdi

Sabah. Setiap tahun ada sahaja masa harga durian jatuh sehingga RM2.00 ke RM4.00 sekilogram tanpa didedahkan siapa yang menjatuhkan harga tersebut. 

Sebilangan pekebun durian yang membawa buah durian mereka kepekan pekan berhampiran dilaporkan terus diserbu peraih buah yang meragukan status kerakyatan mereka dinegeri ini dengan kadar harga termurah dengan alasan diberi semua harga durian sudah jatuh di Sabah

Dalam kekalutan penjual buah durian dari kampung masing masing dengan maklumat peraih kejatuhan harga durian mereka pemilik kebun yang jarang berkerjasama akbar akbar berlesen terus sahaja menjual durian mereka dengan harga RM4.00 dan serendah RM2.00 sekilogram. 

Ini lah maklumat kejatuhan harga durian di Sabah hasil tekanan peraih yang mendakwa telah menjelajah seluruh Sabah membeli durian dengan harga rendah RM4.00 dan RM2.00 lapor orang asli Sabah penjual buah durian.

Sehubungan dengan pendedahan ini penduduk asli Sabah boleh merujuk kadar harga durian dengan pihak berkuasa kerajaan negeri atau akbar akbar yang dilesenkan oleh kerajaan Malaysia setiap tahun agar tidak terpedaya peraih durian yang menjatuhkan harga durian demi meraih keuntungan mereka sendiri. 






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan