Khamis, 14 September 2023

ADA PETANDA SEBELUM BANJIR 

Oleh. Joupis Anak Lagau

Sabah. Beberapa hari sebelum banjir pertengahan Gunung Kinabalu ramai orang pakar adat  Aki Nabalu mendedahkan Gunung tersebut dililit SIGAR menandakan ia bakal berlaku banjir namun kurang menarik generasi masa kini dengan ilmuan pendidikan tinggi. 
Petanda SIGAR dikemuncak Gunung Kinabalu baru baru 
ini juga sudah cukup peringatan dikalangan pendaki terlibat banjir semasa berada di Gunung Kinabalu jika diselami lebih mendalam segala kejadian aneh dikemuncak gunung tersebut ujar penduduk kampung berhampiran. 

Apapun banjir dikemuncak gunung Kinabalu tidak mendatangkan kemudaratan para pendaki hasil dari kecekapan malim gunung yang ditugaskan cukup berpengalaman bagi mendepani kecemasan seumpama lapor para penduduk kampung berhampiran gunung tersebut.

Langkah seterusnya para pendaki perlu menghayati sebarang petanda yang berlaku sekeliling kemuncak gunung Kinabalu dalam tempoh 14 hari sebelum mendaki gunung tersebut bagi menghindari dari sesuatu musibah yang melanda sepanjang berada dikemuncak dan persekitaran Gunung Kinabalu jelas warga setempat. 







Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang





 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan